Thursday, July 17, 2014

Kelahiran Baby Hannah

Alhamdulillah. After more than a month, now baru nak cerita pasal adik Hannah. My second princess, safely arrived on 12 June 2014 at Kedah Medical Centre thru emergency cser. Kenapa emergency? Sebab planned date asalnay 17 June baru nak cser....tapi dia nak keluar awal plak. Tak sempat mama mamam beberapa makanan yang dok teringin nak makan bila balik kampung. Hehe.

Sebelum tu, last check up mama dengan Dr Seri di PCMC adalah pada week 36. Masa jumpa ni, position baby still breech since 27 week. Tak berubah pun. So, doktor advice for caesarean lah. Doktor ada juga cakap, kalau nak jugak try normal birth, kena discuss dengan doktor yang sanggup sambut baby thru bontot dulu lah, atau pun try pusing baby dengan doktor yang pandai. Aku terus cakap tak nak. Caeser pun caeser lah....sebab, sebelum tu aku dah study dan ada jugak dengar sendiri kes tak best yang happened after trying normal birth even dah tau baby songsang dan juga kisah tak best bila gagal dalam cubaan pusing baby dalam perut. Bak kata doktor Seri, target kita sejak dari hari mula tahu mengandung adalah untuk lahirkan baby yang sihat, so better cari jalan untuk kurangkan risiko terhadap baby. Lantak ler orang nak kata aku tak pro gentle birth ke haper....ni dah nasib baby tak mo pusing kepala ke bawah kan.

Memandangkan nak kena caeser, doktor Seri suruh aku balik kampung dalam kadar segera untuk deal dengan gynea kat hospital yang aku plan nak bersalin. Esok nya terus kami sekeluarga balik Perlis. Plan asal nak start cuti week 38 bertukar kepada week 37. Bila sampai Perlis, terus arrange dengan doktor kat KMC. Aku pilih dr Zuraini sebab kakak dulu pun lahir ngan dia. Sempoi je dia. Bila aku cakap baby still breach at 37 week, dia terus gelak dan cakap, OK no choice lah. Jom kita set date bila nak bersalin. Hahaha. We plan to deliver on week 38.

Sementara menunggu hari orang kata, aku pun plan laa nak makan itu ini alang-alang dah balik Perlis kan. Nak laksa, pulut pelam, kuih muih tradisi yang sodap2, buah rambutan, manggis yang baru nak start bermusim....huuu. Tapi tak dan makan pun. Satu hari, bapak mertua aku call minta aku contact sorang ustaz ni dari Kota Bharu untuk dapatkan doa-doa mustajab untuk pusing baby songsang. Aku macam, oookkk ikut je lah walaupun aku dah tak kisah nak kena operate. Lepas call ustaz tu, dia ada cakap lepas minum air yang dia suh aku bacakan doa-doa yang dia bagi, kemungkinan besar aku akan sakit pinggang sebab baby nak pusing. Ok, memang malam tu aku start rasa tak selesa kat pinggang. Sepanjang malam aku rasa pelik. Pagi subuh makin kuat dan kerap. Haisshh......ni dah macam lain macam. Dah sama macam contraction aku rasa masa kat anak sulung dulu. Aiyakk...jangan laa nak beranak dah, husband kat KL lagi sebab dia beli tiket nak balik masa date yang kami plan nak operate tu. Aku dok berdoa je laa, jangan laa nak terberanak lagi. Haha.

Tapi, bila aku dah perati, regular contraction appeared each 15minit...aku dah tak leh ubah takdir. Kalo dok tunggu buat rilek, malam ni maybe baby akan keluar sendiri. Ekeke. So nak tak nak kena laa kemas-kemas bag untuk gi spital. Bila sampai hospital, doktor cek jalan memang dah bukak. So dia kata, kita beranak hari ni lah naa. Haha...maka jadilah emergency caesarean. Alhamdulillah baby lahir sihat, dan kami boleh balik rumah selepas 2 hari di hospital. Kali ni punya kisah bersalin aku dapat lebih lama masa untuk skin to skin contact dengan baby compared to yang 1st dulu sebab masa kakak dia dulu aku dah tak larat nak skin-to-skin contact lama-lama sebab dah letih meneran. Beranak normal kan amik masa lama sementara nak keluar baby tu. Yang kali ni, aku tak letih pun. Hahaha.

1 comments:

 
Papa Mama dan Baby LOVA Blogger Template by Ipietoon Blogger Template