Thursday, August 15, 2013

Topik Perbualan Semasa Berziarah Raya

Masa raya ni mesti kita akan berziarah ke rumah saudara-mara yang dah lama tak jumpa. Saudara-mara jauh di kampung. Bila dah berjumpa mesti banyak benda boleh dibualkan. Tapi kalau saudara-mara yang tak rapat dan tak mesra alam, payah jugak nak cari topik perbualan. Huhu.

Alkisahnya, aku rasa, paling tak sesuai kalau masa ziarah raya ni kita asyik bercerita pasal kejayaan dan kekayaan kita...erkk...

Kena pulak kalau saudara yang diziarah tu tak berapa 'berada' seperti kita.....so cuba fikirkan apa perasaan dia kalau kita sibuk bercerita berapa bijik dan apa jenis kereta yang kita ada, berapa ekor lembu dalam ladang kita yang kita beli 'cash', berapa keuntungan kita dapat lepas dapat jual durian dari kebun sendiri etc.....

Hadey...bawa-bawa insaf la. Tak semestinya semua orang suka nak dengar kejayaan dan kekayaan kita. Mungkin ada yang suka dengar tapi...hurm...tengok tempat lah beb.

Ok, sekian.

0 comments:

Post a Comment

 
Papa Mama dan Baby LOVA Blogger Template by Ipietoon Blogger Template