Thursday, October 18, 2012

Design for Kid-Friendly Kitchen!





Sekarang saya tengah verangan nak buat kitchen design….memang sedang mengumpul idea dan gambar segala bagai. Seronok kan berangan~

Apa yang saya fikirkan adalah sesuatu yang simple dan mudah terutama maintenance part. Kalau kitchen cantik sangat macam kat gallery perabot tu, tapi susah nak menjaga untuk memastikan kecantikan nya berkekalan…tu namanya tak praktikal kan. Rumah kita of course lah untuk kita duduk sesuka hati, bukan untuk dijadikan bilik pameran. Tapi kalau kitchen semak serabut pala pun, tu namanya sarang tikuis…..keh keh keh.

Saya terfikir nak buat dapur yang kid-friendly. Maksudnya ruang dapur yang mudah untuk di ‘access’ oleh kanak-kanak. Bukan ruang dapur yang tidak mesra kanak-kanak ek..jangan salah paham plak. Bukan apa, kalau boleh saya nak my kids nanti suka masuk dapur terutama part menolong mama mereka buat kerja dapur.

Hahaha…. Saya nyer plan nak anak-anak saya pandai buat kerja dapur. Tak pandai masak tak per, tapi pandai benda basic kat dapur. Contohnya, pandai cuci pinggan mangkuk, susun pinggan mangkuk dan barangan dapur yang lain, kemas dapur setiap kali lepas guna, buang sampah setiap hari etc….. Bab memasak pun nak gak anak-anak ni biasakan diri mereka untuk benda-benda simple lah seperti masak air, masak nasi, bakar roti, serve food etc….hehehe.

Bestkan kalau anak-anak rajin tolong kita kat dapur…hehehe nampak sgt motip aku nak ada penolong…dasar mak pemalas…ekekeke…. Tak der lah, just nak menikmati setiap moment kat rumah tu dengan family bersama-sama….enjoy kot. Hehehe….jom gi usha IKEA nyer kitchen design….yeah!

Ada compartment untuk budak nyer dishes...kiut kan

Hak hak kelakar lah yang ini....

Kena ada stand stool ni untuk senang manjat.

Kiut kannn.....tapi putih sangat...kang nanti comot cepat lak...

Bayangkan ada 4 orang budak kecik camni serentak...hahaha...meriah weh!

Comel kan siap ada special mat untuk duduk2 ngan anak...

0 comments:

Post a Comment

 
Papa Mama dan Baby LOVA Blogger Template by Ipietoon Blogger Template