Wednesday, March 28, 2012

Manusia Batu Api @ Fire Stone

Awas! Hati-hati dengan mulut anda dan mulut-mulut sekeliling anda.



Kali ni nak kisahkan pasal seorang manusia kat tempat kerja aku. Dia ni dah hampir setahun bekerja dengan company aku. Kami masuk kerja sama-sama lebih kurang iaitu last April, 2011. Dia adalah seorang lelaki. Dia adalah seorang 'expatriate'. Dia adalah warganegara India. Pengalaman bekerja ni baru 1st time kerja kat Malaysia tapi dah pernah berpuluh tahun kerja kat merata tempat di dunia (dia kata laa). Dia dah tua beruban. Dia berpangkat sebagai 'Specialist' kat tempat aku. 

Tapi,

Awas! Dia ni sangat tak bijak. Kerja boleh dikatakan tak bagus sangat laa sebab kedekut nak share ilmu. Pastu dia plak tak familiar ngan style company aku terutama bab-bab rules and guideline dalam pengedalian projek di sini, tapi belagak dan bajet macam pandai and tak mau bertanya and suka pandai-pandai sendiri yang akhirnya akan menyusahkan orang. Semua manusia yang pernah kerja ngan dia sepanjang kat sini, semua akan komplen benda yang sama dan masing-masing hanya mampu berdoa agar dijauhkan dari dapat projek sama-sama dengan dia lagi.

Dah lah bodoh sombong, dan yang paling tak boleh blah. Mulut dia sungguh celupar. Batu api tahap lahar gunung berapi seh. Mujur semua orang dah tahu perangai dia macam tu, so tak ada lah yang bermasam muka dan amik kesah sangat pasal cerita-cerita yang keluar dari mulut dia. Gila nak lagakan orang.

Style dia kerja, lepas habis kerja dengan si A, dan dia dapat pulak bekerja dengan si B, maka adalah pasti dan wajib dia akan cerita pada si B nih pasal segala keburukan si A. Kemudian, kesah si A dan B akan dijaja pula pada si C dan begitulah seterusnya sampai ke Z. Sekarang nih, kalau lepas dia habis kerja ngan sapa-sapa, pasti kami akan saling share cerita apa kesah terbaru yang dia dok cerita kat orang yang baru pas buat kerja tu. Hahaha. Yang paling tak tahan, geng dia yang juga 'Specialist' dari India juga, yang memang pada zahirnya nampak kamcing dengan dia, (mebi sebab depa ja yang paham bahasa Hindustan masing2) pun kena kutuk ngan dia konon-konon kawan dia tu tak pandai buat kerja. Hahaha.

Latest dia bagitau kat kawan aku yang baru masuk and baru start kerja ngan dia supaya jangan kawan dengan sekian-sekian sebab mulut jahat etc. Kebetulan aku pun baru ja habis projek ngan dia, so dengan aku sekali kena kutuk gak konon-konon tak tahu banyak benda dan malas nak usaha. Cisss...aku memang la dah kerja lama tapi dalam bidang ni baru lagi kot...belum cukup setahun. Sengal!

Sungguh, aku benci laa manusia macam ni. Yang dok sebok nak cerita pasai orang tu jahat, orang ni tak baik tu pasai apa. Dah lah hang tu tua bangka, jantan plak tu. Memang dasar K*L*NG btol lah. Geram sehh....bila laa boss nak tamatkan kontrak orang macam ni. Langsung tak leh pakai.
Memang payah kan nak tengok mulut sendiri...hehehe

1 comments:

  1. Ouh sgt ngeri n sgt jahat... sib bek bkn islam kan??bg kena santau baru reti sket kot...keh3 :P

    ReplyDelete

 
Papa Mama dan Baby LOVA Blogger Template by Ipietoon Blogger Template