Wednesday, May 4, 2011

Rasa Menyesal

Nak selalu bawa Alyaa gi playground

Anak solehah mama
 
Hari ni, bangun je pagi saya dah rasa tak best. Mandi, bersiap ala kadar. Datang ofis lebih awal 15minit tapi sampai time yang sama jugak…jammed sebab hujan, accident lagi. Bila sampai kat ofis, baru perasan, tudung saya pakai hari ni sama kaler sebijik dengan baju…plain semacam….macam tak sesuai. Adeh. Nampak sangat main rembat je apa nak pakai tadi. Sungguh, saya tidak ada mood. Saya rasa nak balik rumah jek. Nak peluk Alyaa, cium-cium dia…nak layan dia main jek sepanjang hari.

Puncanya, malam tadi saya gaduh dengan Alyaa. Cewah, bunyi macam dahsyat je. Tak der lah gaduh, tapi saya dah marah kan dia sebab dia tak nak tidur. Kejap-kejap bergolek sana sini, naik abis atas badan kita, tendang sana, tumbuk sini….kita yang tengah mengantuk campur letih, ter’emo’ lah kejap. Saya siap marah-marah jegil mata kat dia, tapi dia sengih jek. Adeh. Rupa-rupanya dia sakit perut. Tengah-tengah malam buat projek ‘cerry berry’…ciannnn….mama marah kan dia sedangkan dia ada reason naper tak leh tido awal. Huk huk…

Lepas cuci tukar lampin semua, try nak dodoi dia atas riba. Konon nak cover rasa bersalah tadi, ribakan dia yang dah panjang terlebih riba tu. Huhu…tapi still dia tak leh tido walaupun mata dah separuh terbuka. Bila tanya, dia kata nak makan roti. Adeh. Sekali lagi sedih. Anak ku kelaparan. Last dia dinner pun petang. Time tu dah tengah malam, of course dia lapar balik. So, teman kan dia makan roti. Buatkan susu panas. Then, dia tidur dengan nyenyak di ulit minyak yu yi cap limau satu badan. Hehe….lagi tersentuh jiwa keibuan ku….dia nak genggam tangan mama masa nak tido…sob sob….

Sejak bekerja sebulan lebih nih, saya memang akan pancit bila time nak tidur. Letak je kepala atas bantal, terus lelap tak ingat apa. Anak pun dah tak masuk dalam mimpi. Selalunya, ayah dia je lah yang temankan dia sampai tertidur. Sekarang nih, Alyaa lagi suka buat banyak aktiviti dengan ayah dia. Hurm…dah lah minggu depan saya akan berkursus di luar kawasan selama 3 minggu. Giler sangap rindu kat anak.

Sungguh, saya rasa sangat tak best. Rasa macam dah gagal sebagai seorang  mama yang baik. Teringin sangat nak jaga anak sepenuh masa, sediakan makan minum dia ontime, teman dia main, ajar dia ilmu baru…tapi, tuntutan kerja membataskan semua tu. Yer, saya tahu, majoriti ibu begitu. Kita cuma mampu beri apa terdaya je. Oh, semoga saya lebih bertenaga dan sihat untuk memperuntukkan kualiti hour yang terbatas bersama anak. Saya nak sangat, anak ingat saat-saat manis bersama ibu ayah dia sampai dia besar dan boleh ceritakan pada anak cucu dia lak. Hehe….
Posing manja

Posing manja lagi

Mainan feveret

Rasa nak gi beli something lah untuk Alyaa sebagai tanda mama minta maaf. 

Yes, baru lah rasa bersemangat sket nak wat kerja.

Korang Ibu-ibu pernah tak rasa macam saya nih ek?? Ke saya je yang kerek terlebih…..huk huk huk.

2 comments:

  1. memang kalau kita dah keletihan, biasalah ter emo dengan anak.. macam laa dia tahu apa yang dia buat tu kan... tp nak wat cemana, kita memang letih, takde daya dah nak melayan...

    ReplyDelete
  2. tu lah...kena cari extra supplement nak bg tak letih sgt...makan kacip fatimah ngan manjakani...huhu

    ReplyDelete

 
Papa Mama dan Baby LOVA Blogger Template by Ipietoon Blogger Template