Saturday, May 21, 2011

Dah Tengok Nur Kasih the Movie!!

Pelakon utama
Lepas kelas malam tadi, tiba-tiba dak-dak kelas sibuk nak gi nonton muvie Nur Kasih. Saya pun amik kesempatan untuk turut serta dalam rombongan untuk tayangan larut malam. Adeh...tak padan dengan esok pagi nyer ada kelas. Sekali sekala nonton wayang ramai-ramai macam best gak. Kebetulan, saya memang ikuti slot drama Nur Kasih kat tv dulu, so excited gak nak tahu apakah kesinambungan ceritanya......ye lah, setiap masa, asal bukak tv je, mesti ada promo muvie neh. Macam gempak kan....

Overall, ok lah. Ending pun tak ada pihak yang kecundang. Hehe...cuma tak puas ati dari segi pemilihan pelakon di babak akhir je....yang nak sedih pun jadi lawak je saya rasa. Hehe.... Apa-apa pun, anda dinasihatkan untuk menonton sendiri movie ini dan boleh lah memberikan komen masing-masing selepas itu yer.
2 watak cilik yang menyerikan suasana.

Sedih tak tengok muvie neh?? Hurm, sedih kot. Tapi tak ader lah sampai melelehkan air mata merambu. Cuma, agak sentap bila ada antara plot yang mengingatkan saya pada situasi yang meletakkan saya seolah-olah sama seperti plot tersebut. Saya suka penghayatan pelakon dia. Skrip dia pun saya suka. Ya, bila kita ditimpa musibah, orang sekeliling hanya sekadar mengingatkan kita agar bersabar. Tapi, hanya mereka yang pernah berada di situasi yang sama sahaja dapat memahami apa yang kita rasakan. Teringat lak salah seorang bos saya dulu, yang datang dan bercakap dengan saya. Sungguh terasa hingga ke sudut hati setiap kata nasihat beliau. Rupanya, dia pernah mengalami satu kehilangan jiwa yang amat dia sayangi. Dan beliau ada berkata, hanya mereka yang pernah merasa penderitaan yang sama sahaja, mampu memahami apa yang kita rasakan.

Watak Aidil yang bersedih atas musibah yang menimpa nya, sungguh terkesan. Di hadapan orang lain, kita masih mampu mengawal perasaan. Tapi, bila bersendirian, bila terkenangkan detik-detik indah bersama, tiada siapa yang mampu mengawal perasaan nya lagi. Sedangkan Rasulullah pun bersedih atas kewafatan insan-insan yang Baginda sayangi, apatah kita ini, manusia biasa. Dan watak Aidil juga, apabila cuba dinasihati agar bersabar dan terus bersabar dengan ujian yang menimpa, terus beliau membidas....habis, apa lagi yang boleh beliau lakukan???

Ekspresi watak Nur Amina yang takut akan kehilangan suami tercinta yang sudah dikatakan berada di hujung nyawa, benar-benar mengingatkan saya pada saat yang sama. Setiap hari yang berlalu, bagaikan terlalu berat untuk terus melangkah. Amat takut untuk mendengar sebarang perkhabaran dari doktor. Rasa seperti sudah tidak mampu untuk berbuat apa pun. Tapi, kita tiada pilihan. Kita harus terima dan terima dan terima.

Anyway, good job and very good messages thru this movie.

Enjoy it!

0 comments:

Post a Comment

 
Papa Mama dan Baby LOVA Blogger Template by Ipietoon Blogger Template