Tuesday, March 22, 2011

Over Dalam Berfesyen!!

Zaman sekarang, apa yang pelik itu lah fesyen yang menarik perhatian. Kalau orang pakai baju hijau, tudung oren dah tak janggal. Tudung pun dah macam-macam jenis. Orang sekarang, kalau dah bertudung tu tak semestinya tutup aurat. Boleh pulak gitu kan. Walaupun saya bukanlah manusia expert untuk bercakap tentang fesyen, tapi saya tetap nak tulis gak kat sini sebab saya antara mangsa yang terpaksa menahan sakit mata memandang mereka-mereka yang pelik tapi unik dalam berfesyen.
Apa yang membuatkan saya tiba-tiba semangat nak tulis pasal fesyen neh adalah kerana telah terserempak dengan seorang perempuan yang bertudung litup tapi pakai skirt pendek. Ya Allah, memang sungguh geli dan pelik. Rasa macam manusia tu dah menghina etika pemakaian muslimah. Korang boleh tengok contoh ilustrasi kat bawah. Saya tidak lah pulak sempat nak amik gambar manusia yang saya jumpa tu. Kang dia kata fesyen dia diminati ramai lak sampai ada yang nak bergambar kan.
Pompuan tu pakai gini, tapi shirt dia lengan panjang laa. Kaler tudung pun merah.

Selain fesyen-fesyen pelik seperti retro  campur moden ke haper, ada jugak yang style over fesyen. Dah macam pokok krismas berjalan gayanya. Kadang-kadang tu, kaler yang di pakai, mak aii, dari jauh sebatu dah nampak menyilau. Saya penah masa tengah makan dengan a few kawan lelaki, tiba-tiba lalu seorang awek yang bergaya sakan dengan baju merah menyala, tudung pink piang, kasut putih berkilat…memang lepas tu free jek kena gelak dengan kawan-kawan lelaki saya tu. Orang lelaki pun boleh nilai tahap berfesyen kaum wanita neh. Malu sehhh…
Apa-apa pun, berbalik lah pada tujuan dan niat asal kita dalam berpakaian. Adakah untuk menutup aurat secara sempurna semata-mata, atau nak menunjuk lagi menayang apa yang kita ada, atau nak menarik perhatian mata lelaki, atau untuk menutup aurat disamping berdakwah. Pilihan di tangan masing-masing. Jadikanlah al Quran dan Sunnah sebagai panduan kalau nak selamat dunia dan akhirat. Nasihat nih fokus utama adalah untuk diri saya yang kadang kala lalai gak bab berpakaian menutup aurat secara sempurna. Islam dah letak guide yang sempurna dalam berpakaian…dari segi tebal atau nipis, labuh atau singkat, ketat atau longgar….sendiri mau ingat lah ye…!

0 comments:

Post a Comment

 
Papa Mama dan Baby LOVA Blogger Template by Ipietoon Blogger Template