Wednesday, March 30, 2011

Office Politic: Cemburu Ke Kak??

Dah masuk minggu ke tiga saya bekerja di tempat baru. Hoyeh. Keadaan masih sama seperti hari pertama iaitu masih tidak mulakan apa-apa tugas rasmi. Reason, bos tak kasi pun. Reason lagi, saya tak boleh access pc dan network lagi. So, saya buat je kerja saya.

Oh, sebelum saya masuk sini. Ada kawan-kawan yang bitau.....nanti kena berhati-hati dengan sorang pompuan neh. Dia nih gini, gini dan cenggini. Dipendekkan cerita, kawan-kawan saya kata, pompuan neh kaki report. Suka spy orang lain buat apa, pastu report kat bos. Ala, perasan dia tu perfect lah. Paling cantik, paling hot, paling rajin, paling dedikasi, paling bergaya dan paling segala. Ok! So, saya pun berhati-hati dan hari pertama masuk sini adalah dengan misi nak tengok rupa pompuan tu.

Oh, hari ini, pompuan tu datang sound saya. Yea yea yea....saya suka!! Eh, kamu ni tak diberi kerja lagi ke? PC tak boleh masuk ek? Boleh je configure sendiri. Kamu tak boleh duduk senyap-senyap je kat sini. Kamu kena gi tanya senior apa yang boleh kamu tolong. Kamu buat kerja sendiri neh, kalau orang luar datang tengok kamu rilek je, nanti derang ingat company nih staff dia suka buat keja sendiri. Kamu tak ada apa-apa bahan yang boleh dibaca ke? Orang baru kenalah tanya-tanya kepada orang senior. Kena banyak belajar, baru cepat catch up...bla bla bla....sampai kan member saya phone pun tak sempat nak angkat, sebab tengah fokus dengan ucapan pompuan tu.

Ok, find. Bila dah habis dengar ceramah dia, terus saya angkat phone yang sedang berdering sejak sekian kali nya, dan blah...kebetulan time lunch.

Oh, pompuan. Kalau saya pandai configure, dah lama saya on PC ni tau. Kalau senior boleh bagi saya kerja yang tak perlu guna software dan PC, dah lama saya dapat kerja tau. Kalau ada bahan untuk saya belajar yang hard copy, dah lama saya study. Senior saya semua sibuk, tak kan saya nak gi nyibuk. Tapi, hari-hari saya ada jek bertenggek belakang kerusi senior try intai-intai apa dia buat. Memang semua guna software yang kena ada PC sendiri kot. Oh, saya tak suka lah pompuan tu cemburu dengan masa senggang saya. Lagipun, budak kat section ni semua nya melekat je kat kerusi masing2. Takkan saya sorang-sorang nak gi bersosial dengan orang-orang yang tengah bekerja. Lagipun, dengan orang sebelah menyebelah, saya bising-bising jek. Jelas jek dengar suara saya borak-borak dengan orang lain. Agaknya sebelum ni section ni semua orang diam jek. Bila saya masuk, bermulut becok sket, dia jeles kot dengar saya borak je banyak. Tak pun ngadap laptop melayari internet. Blah lah u!

Masa dia dengan muka bengkek dia tu berceramah kat saya, saya pandang je mata dia dalam2 sambil senyum sengeh2....sambil ulang-ulang, oh ye ke, oh ye ke....agaknya berjaya menjengkelkan kan dia kot, then dia tak cakap lama-lama. Agaknya, kalau buat ala-ala budak fresh baru masuk alam kerja, yang innocent, muka baik, dengar cakap, nampak takut jek kat pompuan tu, mesti dia suka kan.

Huh...dah habis bebelan pasal pompuan tu.

2 comments:

  1. Kaki spy mcm akak je... hahaha
    cian cuna, kalau ada akak boleh gak configure pc tu ya...
    tak pun boleh lawan main bug game tu..
    hahahaha..
    abg man dah level 14 dah skrg...
    lain kali jawap kat Sophisticated lady tu
    `saya tgh buat kerja di alam maya - zaman IT lah katakan.. hihihi

    semoga komen aku ini bisa menceriakan hari mu yg muram...

    ReplyDelete
  2. hallemmaaaak... cepat2 apply keje lain laa... sama laa kat sini, ada gak sorang yang bossy!

    ReplyDelete

 
Papa Mama dan Baby LOVA Blogger Template by Ipietoon Blogger Template