Friday, March 25, 2011

Apa Nak Buat Dalam Jammed?

Nih dah masuk minggu ke dua saya bekerja di KL. Sebelum ni, kehidupan saya adalah di lokasi yang tenang aman damai, tanpa traffic jam. Bahagia sangat. Tapi, sekarang, dengan lokasi rumah dan tempat kerja yang agak jauh, rumah di area Cheras dan ofis pulak di KLCC, memaksa saya untuk keluar rumah pepagi buta untuk mengharungi jam dan balik seawal mungkin untuk mengharungi trafic jam jugak. Kalau lewat sket, alamatnya lagi lama lah dok kat atas jalan tu.




Mulanya adalah sangat stress. Memang sekarang pun stress jugak. Cuba keluar rumah lebih awal 15minit dari biasa, iaitu pukul 6.20am, still tersangkut jam jugak. Balik tepat pukul 5pm dah ready nak punch card pun, still sejam jugak nak sampai rumah, maka, saya dengan ini bertekad kena mencari cara atau teknik untuk menghadapi jam dengan bahagianya. Memang tak dak chance nak skip terus, kena harung jugak maaa....




Saya tak boleh nak rilek-rilek ikut je flow kereta yang macam semut tu sebab saya akan tertidor. Oh, saya sangat lah mudah mengantuk kalau bawa kereta slow, hokey. Hahaha...keji. Apa yang saya buat sekarang ialah:




1) Burn DVD lagu-lagu yang saya suka dengar dan nyanyi. So, melalak lah sekuat ati dengan gelek-gelek sambil duduk kat kusi driver tu sesuka ati. Pedulikan orang sekeliling. Janji kita enjoyyy!




2) Bukak radio dan cari channel yang best. Kalau pepagi tu of coz dengar bebel pagi di Era dengan Pak Nil. Boleh lah nak gelak sorang-sorang kat dalam kereta tu.




3) Pastikan ada benda nak kunyah dan minum. Makanan ringan adalah pilihan saya. Kalau ngantuk sangat, saya makannn....adeh, caner nak kurus neh?!




4) Main tangkap-tangkap gambar dengan phone camera. Memang snap jek apa yang ada. Kalau bernasib baik, boleh dapat gambar yang unik.




5) Telefon mak atau suami saya untuk berborak apa-apa je tanpa ada topik utama. Tujuan nya untuk ilangkan ngantuk. Tapi pastikan penggunaan hand's free ya...kalo tak, gilo ko kena saman.




6) Bila ada peluang, jadi lah pemandu samseng. Hahaha....saya sangat suka main drift dalam SMART tunnel. Tipu lah, bukan drift betol-betol. Gilo ko, buat rugi bunga tayar gue jek. Tapi kat dalam tunnel sedap bawa laju. Boleh cecah 130km/h. Main ciluk-ciluk dan kasi panas sama driver yang ala-ala cuak drive dalam tunnel. Seyes, memang tak boleh blah kalau ada driver yang slow sangat kat dalam tunnel tu, pulak nyer time banyak kereta. Boleh tertido den dibuatnya.




Paling tak suka kalau salah masuk jalan atau tersesat. Oh, saya adalah tak biasa sangat dengan KL. Dah banyak kali sesat hokey. Sangat azab kalau time jam. Ye, saya guna garmin gps bagai, tapi still tak boleh tolong kalau jalan jam sangat, pulak kalo ikut belakang lori or kendeaan tinggi, tak nampak sign board, simpang dekat-dekat, memang mudah sangat salah masuk simpang. Macam-macam lah. Mungkin saya kena tukar skrin gps saya agar lebih besar kot. Baru terang lagi nyata. tapi kalau hari hujan lebat, langit mendung, gps boleh bengong gak.




Lagi apa ek teknik dan kaedah untuk isi masa lapang kat jalan yang jam ek? Kalau korang ada idea, share lah. Sesungguhnya saya memang sangat mudah tetidur time jam. Takut sangat terbabas atau ter'duummm' bontot kereta orang. Sampai tahap terlelap tersengguk-sengguk tau. Minum kopi pun tak jalan. Adeh.




Kan best kalau ada oang drive kan, leh tido jek kat dalam kereta tu. Kadang-kadang dapat gak peluang gini kalau bapak mertua ku ajak gi keja ngan dia. Hehehe....

2 comments:

  1. suna drift ngan melalak dalam keta?aku boleh bayang *wink wink

    suna,welkam to KL life,huks..aku yg dok bangi ni pun tersengguk dgn jam kat DALAM BANGI!(adeh)

    ReplyDelete
  2. aku baca komik masa jammed kat m.mangafox.com. jgn tiru aksi merbahaya ini. keke

    ReplyDelete

 
Papa Mama dan Baby LOVA Blogger Template by Ipietoon Blogger Template