Friday, February 25, 2011

Pilihanraya Universiti Awam


source from google
Haha...teringat lak zaman saya bergelar mahasiswa. Gempak seh kalau ada plihanraya. Walaupun tidak lah segempak pilihanraya di universiti awam.....kerana saya belajar kat universiti swasta, so bahang pilihanraya nya suam-suam aje lah. Tapi amat lah meninggalkan kenangan dalam jiwa.
Ok, kembali pada keadaan yang disuarakan sekarang, macam-macam perkara dilaporkan berkaitan pilihanraya universiti awam yang dah selamat baru-baru ini. Kisah calon proMahasiswa hilang di UM, kisah pembatalan pencalonan dan kemenangan 10 calon proMahasiswa di UPM, kisah mahasiswa UPM protes lagi...ditambah pulak keadaan di Timur Tengah yang sedang hangat dengan pemberontakan mengguling kerajaan yang dibenci...woohh...panas tuu....macam-macam cerita yang berlaku disebalik semua ini.

Apa yang pasti, saya sangat suka membaca laporan ini. Mujurlah Timbalan Menteri kita yang sorang ni masih boleh pakai jugak. Hahaha....oh ya, kalau zaman universiti dulu-dulu, saya sangat tidak menyokong geng Aspirasi....dan rasanya sampai sekarang pun saya tidak dipihak proAspirasi.....jangan marah. Mengundi dan memilih pemimpin adalah hak individu walaupun tak semestinya calon yang dipilih tu akan menang.

Mahasiswa sekarang pun dah berani menyuarakan hak mereka. Ye lah, mereka bukan lagi budak sekolah yang kena ikut silibus. Kalau dalam Islam, dah sendiri tanggung dosa pahala masing-masing. Kalau siapa yang patut menang sebagai pimpinan pelajar pun nak ditentukan oleh 'pihak tertentu', baik tak payah buat pilihanraya. Fikir-fikirkan lah.

0 comments:

Post a Comment

 
Papa Mama dan Baby LOVA Blogger Template by Ipietoon Blogger Template