Sunday, February 6, 2011

Keadaan Anak yang Boleh Mencuakkan Ibu Bapa

Baru terbaca post seorang sahabat di Facebook.....dia terkejut tengok anak hampir jatuh buai atau 'ndoi' (bahasa utagha). Mesti kecut perut tersirap darah bagai kan bila tengok anak dalam situasi bahaya macam tu. Budak-budak memang lasak dan suka eksplorasi semua perkara. Jadi, memang kadang-kadang boleh mengundang bahaya. Kita as orang dewasa lah yang kena betul-betul awasi segala tindak tanduk si anak.

Saya pun kerap jugak alami situasi cemas macam tu. Anak golek-golek nak jatuh katil lah, lari-lari jatuh berguling lah....dan yang paling latest, anak masukkan syiling dalam mulut. Bahayakan?
Buat masa sekarang, anak saya dijaga oleh pelbagai orang. Ada yang biasa dengan budak kecik, dan ada yang tak biasa. Kadang-kadang ada perkara yang saya tak yakin untuk bagi anak dijaga oleh orang lain, tapi apa boleh buat. Sebagai orang muda, memang kita akan dipandang sebagai kurang pengalaman dan jangan memandai nak mengajar orang yang lebih makan garam dari kita.
Tapi, walaupun saya ibu muda, tidaklah sampai tak waras nak bagi anak kecil main duit syiling....malah, hari-hari nak bagi duit syiling konon-konon nak ajar menabung. Ya Allah, saya hanya mampu berdoa agar Allah pelihara anak saya dengan baik dan semoga anak saya terhindar dari sebarang musibah. Amin.

As ibu yang bekerja, memang kita terpaksa tinggalkan anak sementara waktu pada orang lain. Memang tak ada ibu yang senang hati 100% bila terpaksa tinggal anak pada orang lain. Lain lah kalau pada orang yang memang kita confident, tapi berapa kerat je kan. So, memang penting doa dari kita agar anak-anak selamat dan sihat sejahtera. Doa kan senjata mukmin yang paling ampuh.

Bukan setakat ibu bekerjaya je, ibu yang duduk rumah dan menjaga anak sendiri pun tak lepas dari situasi-situasi mencemaskan. Kadang-kadang dalam masa yang beberapa minit je, macam-macam boleh jadi. Sepanjang saya di hospital bersama suami, dah ada 2 kes pasal baby melecur tersiram air panas. Takut kan....so, teruskan berdoa dan berdoa.....agar semuanya selamat.

0 comments:

Post a Comment

 
Papa Mama dan Baby LOVA Blogger Template by Ipietoon Blogger Template