Sunday, February 6, 2011

Apa Dah Jadi Di Mesir

Kasihan kan pelajar-pelajar kita di Mesir yang terpaksa berdepan dengan situasi cemas seperti sekarang nih. Walaupun tiada saudara-mara atau kawan-kawan yang dikenali di sana buat masa sekarang, tapi saya tetap rasa nak sangat diaorang tu cepat-cepat selamat pulang ke pangkuan keluarga. Risau beb! Pulak tu ada khabar angin kata pelajar-pelajar dari Kedah tak dapat di kesan.

Bila sebut pasal pelajar-pelajar di Mesir, saya sangatlah terkesan dan teringat-ingat kisah zaman belajar. Oh, saya adalah sangat ramai kawan-kawan yang belajar di sana. Saya kan budak sekolah agama, jadi memang sangat ramai kawan-kawan sealiran yang melanjutkan pelajaran di sana. Saya juga pernah pasang keinginan nak belajar di sana. Sebab banyak sangat kawan-kawan cerita pasal keadaan dan situasi kat sana, saya rasa macam saya penah belajar di sana dan memang sangat teringin lah nak pergi sana....haha. Pulak tu, suka baca buku-buku karya Habibul Rahman El Shirazy, lagilah rasa macam boleh terbayang je kat mata tentang kehidupan kat sana. Penulis tu pandai menggambarkan keadaan sampai nampak dan rasa real.

Hurmm...banyaknya kenangan pasal Mesir neh. Biarlah terus menjadi kenangan yang terindah. Sekarang, semua kawan-kawan yang belajar kat sana, dah selamat berkhidmat di sini. Dah berjaya pun. Dah jadi mak orang dan bapak orang pun. Huhu. Ramai rupanya kawan-kawan ku dikalangan ustaz ustazah. Alhamdulillah.
Dulu, saya suka sangat dengar cerita pasal keadaan di Universiti Al-Azhar atau tempat-tempat belajar lain yang biah dia islamik sebab saya sangat teringin nak berada dalam suasana itu. Saya ditakdirkan belajar di ipts yang macam ipts-ipts tipikal lain. Kiranya, memang bye bye laa biah solehah tu ek....tapi, itulah ketentuan yang telah dipilih untuk saya. Rasa nak jadi ustazah tapi end up jadi engineer. Allah lebih tahu.

Ya Allah, rindu nyaaa.....biah itu!! Dan rindu juga pada sahabat ku bernama Chombi~ [uhuk] [sbb byk kongsi cerita ngan dia].

0 comments:

Post a Comment

 
Papa Mama dan Baby LOVA Blogger Template by Ipietoon Blogger Template