Thursday, January 27, 2011

Kuatkah aku???


Selepas apa yang terjadi, sangat banyak ucapan yang aku terima, "sabarlah", "Allah uji awak sebab awak kuat", "awak memang kuat, kalau saya kat tempat awak, mesti tak boleh terima".....kuat, kuat dan kuat...adeh...kuatkah aku? Dah berapa ketol batu agaknya aku berjaya angkat...hahaha.

Honestly, pada awalnya, aku tak suka dan rasa sangat tak suka lah kalau orang cakap macam tu. Aku rasa macam nak jawab macam ni tau....."kuat mende nya....benda dah jadi, so apa lagi aku boleh buat. Tak kan aku nak menangis meraung melalak.....tak kan aku boleh putar balik masa.....kuat tak kuat, benda dah jadi hokey....so, memang kena hadapi laa....apa, ingat boleh pilih-pilih ke??? Apa, ingat kalau diberi pilihan, aku nak ke dengan apa yang jadi nih???"......ganas kan. Tapi, i senyum je lah. Kang ada yang kata aku gila laks...
Hakikatnya, orang boleh nampak luaran kita je. Dalam hati, hanya Allah yang tahu.

Sejauh mana yang dikatakan kuat tu aku pun tak tahu lah. Apa yang aku tahu, Allah dah kata akan jadi macam ni, so memang kena hadapi. Nak pikir, kenapa dan mengapa, benda dah jadi, so lebih baik fikirkan, apa nak buat dan apa yang boleh dibuat untuk hadap benda yang dah jadi. Kat sini lah ter'apply' konsep redha dan terima je lah qada dan qadar. 

Sebagai manusia yang normal, aku memang rasa sangat tak berdaya. Aku banyak menangis dan bersedih. Terutama dikala suami ku dalam keadaan kritikal yang doktor asik pesan suruh prepare mentally untuk terima berita suami ku boleh mati anytime.............sapa tak cuak, sapa tak takut dan sapa tak sedih kan.

So, apa yang aku mampu buat hanyalah berdoa dan berdoa dan berdoa. Hati memang tak keruan. Pandang anak, aku sedih. Terfikir apa akan jadi kalau dia menjadi yatim. Pastu, setiap kali buat perkara atau terpandang perkara yang pernah ada kenangan dengan hasben, memang aku sebak. Dalam masa seminggu lebih tu, mata aku memang asik bengkak je. Aku pun tak sedar bila masa aku menangis dan bila masa aku tak menangis. Untuk kuatkan semangat, aku terus berdoa. Baca dan ambil tahu macam-macam sumber motivasi. Aku banyak dengar cerita pasal nasib orang lain yang lebih buruk dari aku. Sangat banyak sebenarnya. Pastu, aku banyak baca dan ambil tahu janji-janji manis yang pasti benar yang Allah janjikan untuk orang yang terpilih. Ya, semua itu membantu aku untuk terus bersemangat. Dan, aku sangat yakin, Allah pastikan akan berikan perkhabaran gembira untuk aku dan keluarga selepas semua kesusahan ini. Bila saat macam ni lah, baru terasa sangat beruntung nya aku, aku sangat bersyukur kerana aku masih dalam golongan orang yang beruntung kalau nak dibandingkan dengan mereka-mereka yang lebih dahsyat ujiannya.





Dan, bila saat doa termakbul, berita gembira lebih banyak kedengaran, adalah sangat nikmat dan terasanya kasih sayang dan rahmat Allah itu. Memang superb lah perasaan itu. Oh, memang, DIA adalah cinta utama yang satu-satunya yang paling HAQ untuk memberikan kenikmatan kasih sayang yang paling HAKIKI.


1 comments:

 
Papa Mama dan Baby LOVA Blogger Template by Ipietoon Blogger Template