Thursday, January 27, 2011

Kertih...selepas 3 tahun 3 bulan

Urusan pertukaran aku dengan hasben dah confirm. So, after ni, sayonara Kertih! Kami akan mulakan hidup baru di tempat baru. Cewah, ayat tak boleh blah. Banyak sangat kenangan dan kejadian berlaku sepanjang aku di Kertih. Sejak October 2007.

Selepas habis belajar, aku memulakan kerjaya di Kertih. 1 Oktober 2007 adalah tarikh aku masuk kerja.Berdebar, excited, takut semua ada. Alhamdulillah, ramai kawan-kawan satu batch yang dapat sama tempat dengan aku. So, urusan rumah sewa dan kawan sepejabat dan kawan serumah memang senang. Sebab memang dah kenal dari awal. Huhu... Oh, sebenarnya ada debaran rahsia dalam mengorak langkah memulakan kerjaya di bumi Kertih. Selain dari semua perasaan yang orang rasa sebab pertama kali nak kerja, aku ada satu lagi debaran. Haha....actually aku dapat tahu kawan 'baik' chatting aku sejak dari 2nd year kat universiti pun bekerja di Kertih. Sama office gitu. Walaupun kami belajar kat universiti yang sama, boleh dikatakan sangat akrab sebagai kawan chatting, tapi kami tak pernah bertemu. Sumpah, aku tak pernah kenal kawan chatting ku ini secara live. Huk huk...so sedikit ada rasa cuak jugak nak keje dengan orang nih. hahaha....

Hari pertama masuk kerja, aku dah dapat jumpa kawan 'baik' chatting ku itu. Kebetulan masa lapor diri adalah bulan Ramadhan. So, adalah jemputan berbuka puasa bersama group pekerja muda mudi (nama sedap is YPC) di tempat kerja ku bersama anak-anak yatim. Masa kat majlis nih lah, kawan 'baik' chatting ku ini datang mengucapkan salam kepada group ku dan rakan-rakan secara beramai-ramai. Maka, itulah detik permulaan nya....di Casa Impian. Aku tak berani pandang pun. Curi-curi pandang je. Aku kan pemalu. hahaha....

Hari ke hari, makin banyak bekerja sama dengan macam-macam orang kat office, dan dalam masa yang sama, Allah takdirkan aku bertemu jodoh kat Kertih. Oh, masuk kerja bulan October 2007, dan bulan March 2008, aku dah selamat bergelar tunang orang. Pantas kan. Ramai kawan-kawan sepejabat tak tahu menahu pun. Hahaha...then hujung tahun, December 2008, aku dah pun selamat jadi bini orang. Kecoh gak bila kawan-kawan tahu aku dah nak kawin, dengan kawan satu pejabat lak tu. Dan, dia adalah kawan 'baik' chatting ku itu....huhu....malu weh bila ingat balik. Aku dengan dia memang sangat malu-malu antara satu sama lain dan sungguh kami dah tak ingat sangat macam mana kami boleh decide nak kahwin. Haha...dah tertulis dalam Loh Mahfudz, dia jodohku, maka Allah mudahkan jek.

Then, baru nak belajar-belajar bercinta bercouple, aku plak alah/mabuk mengandung anak sulung yang sangat teruk. Keluar masuk hospital lah jugak.....tapi itu semua kami hadapi dengan tabah dan gembira lagi bahagia. Pastu lahir buah cinta yang pertama pada Sept 2009, dan kami bersama-sama belajar menjadi ibu dan ayah sendirian di bumi Kertih.....

Ujian semasa membesarkan anak pun tak kurang hebat. Anak ku 2 kali merasa tidur kat hospital sebab demam panas dan bronchitis (kalau salah eja, jgn marah ek)....oh, tak dapat lupa bila mana anak sesak nafas, kena dikejarkan ke hospital dengan ambulan berserta bantuan oksigen....dan nak sampai hospital adalah dekat 2 jam.....seksanya. Tu belum kira 2 kali sesi terjah ke wad kecemasan Hospital Kemaman di tengah malam. Sedih...sedih....


Dan, yang terbaru, suami ku terbakar semasa bekerja di Kertih. Adeh. Dan, insyaAllah, selepas ini, kami akan berpindah dari Kertih. Kertih adalah sangat banyak kenangan. Sangat banyak kenangan manis kehidupan rumah tanggaku. PMO, Paka, Mesra Mall, rumah bernombr 6969 di Taman Sri Kertih, rumah bernombor 3 Jalan 1, Rantau Bukit, East Coast Mall, Kuantan, Pasar Payang, Pantai Kemasik, Pantai2 lain....dan macam-macam lagi.....sangat best! Oh, juga sahabat-sahabat usrah yang sangat macam keluarga....walaupun aku malas gi usrah....astagfirullahal'adzim.....kawan-kawan pejabat, PME7.....semuanya....sangat lah tak boleh lupa.

Semoga kehidupan aku dan suami bersama anak akan lebih membahagiakan di hari-hari mendatang.

1 comments:

  1. Selamat datang ke KL! Eh, KL ke? Lepas ni kite bole pegi sopiiiiiinnngggg! -intan-

    ReplyDelete

 
Papa Mama dan Baby LOVA Blogger Template by Ipietoon Blogger Template